De Cao Bang motorloop – Deel 1 – Vietnam

Dag 1

Net zoals we in Ha Giang een loop gereden hebben, is hetzelfde mogelijk in Cao Bang. Een 4-daagse tour door het platteland en de authentieke dorpjes. We hebben 2 bommers geregeld via de homestay, maar geen van beide snelheidsmeters blijkt te werken. Erg is dat zeker niet, en dat gebeurt hier wel vaker in Vietnam, maar het is wel handig om te de odometer (de teller die het aantal totale kilometers van de brommer telt) te gebruiken. We gebruiken een GPS om de weg te vinden, en dan is het makkelijk om te weten binnen hoeveel kilometer je ongeveer moet afslaan. Na 3 brommers getest te hebben blijken ze allemaal hetzelfde probleem te hebben en doen we het dan maar zo. Ze bevestigen nog snel een rekje om de bagage op te leggen, een rekje dat er trouwens nogal fragiel uitziet, en dan zijn we vertrokken voor 4 dagen. Het einddoel van vandaag is de Ban Gioc waterval op ongeveer 85km.

We passeren talloze karstrotsen en prachtige landschappen, op de nu omgeploegde rijstvelden staan runderen te grazen en liggen de overblijfselen van een prachtig groen en geel landschap. We zijn te laat voor de rijst, maar nog steeds is de omgeving een waar kunstwerk. Ieder dorp dat we passeren lijkt een eigen specialiteit te hebben, er is een dorp dat bezield is met het drogen van maïs en een ander dorp zit vol messenslijpers.

We rijden verder richting de waterval en passeren in een dorpje dat een volledig irrigatietysteem heeft opgezet aan de hand van de rivier die er stroomt door middel van waterraden (Of waterraderen? Of Waterradden? Wat is het meervoud van een waterrad?). Water wordt opgeschept door een rad en opgeheven naar een kanaal, waarna het verdeeld wordt over de omliggende velden. We komen morgen echter even terug, want straks begint het te schemeren en we willen de Ban Gioc waterval nog halen. Na een laatste 5km zijn we er, en na een ticketje te kopen kunnen we de prachtige waterval gaan bewonderen. Het is vrij komisch om te zien hoe de ene kant van de rivier op Vietnamees grondgebied ligt, en het andere deel op Chinees. En zo zijn er dus twee verschillende soorten bootjes te bespeuren op het water. De een al mooier dan de ander. Het is ook opmerkelijk om te zien hoe de Chinzen haast een heel wandelparcour uit verzorgde houten padjes en trappen langs de waterval hebben aangelegd en hoe wij hier aan de Vietnamese kant gewoon op een stuk hobbelig zand staan te kijken. Maar van waar je ook kijkt, de waterval is indrukwekkend met z’n 70m hoogte en 300m breedte, en zorgt voor een prachtig natuurtafereel.

Benieuwd naar het uitzicht van bovenaf, halen we de drone uit de rugzak. Het ding in de lucht krijgen is echter een ander probleem. De reglementering omtrent drones is in China veel strenger dan die in Vietnam, hoe kan het ook anders. Blijkbaar weet het besturingssysteem van onze drone dat en weigert hij op te stijgen zonder de juiste toelating. Nick weet hier echter een mouw aan te passen en niet veel later zoeft de drone boven de watervallen. De beelden zijn fenomenaal, we worden – weliswaar op een klein schermpje – getrakteerd op een volledig uitzicht over de waterval, met in de achtergrond de bergen en de ondergaande zon. Wauw.

We wandelen er rond tot het begint te schemeren, en gaan dan op zoek naar een homestay in de buurt. We mogen op de zolder van de schuur slapen, waar er een paar matrassen op de grond gelegd worden en we elk een dekentje krijgen. Met open ramen en deuren is dit een homestay in z’n puurste vorm, temidden van de rijstvelden.

Dag 2

Om 4u30 worden we wakker gekraaid door de hanen die rond de homestay rondtrippelen. Op zich geen probleem, na een tiental minuutjes zijn de beestjes weer stil en slapen we rustig verder tot … 5u30 wanneer het hele geluidsconcert opnieuw begint. Als de honden dan ook nog eens om 6u00 beginnen te blaffen besluiten we ook maar op te staan. Een keertje vroeg op pad vertrekken kan geen kwaad.

Een echt doel hebben we vandaag niet, we willen terug in de buurt van Cao Bang geraken, want de loop is eigenlijk in de vorm van een strik, met Quang Uyen (een dorp nabij Cao Bang) als knoop. Zolang we daar maar ergens in de buurt geraken is het ok. Eerst rijden we wat terug om een waterrad van dicht te bekijken, en zien een dorpje waar de tijd werkelijk is blijven stilstaan. Om de waterval eens van een ander perspectief te zien proberen we een weggetje te vinden dat niet langs de ingang gaat, maar daardoor belanden we in China voor we het goed en wel beseffen. Er staan wel grensstenen opgesteld, maar meer dan dat is er niet te bespeuren. En zo zijn we dus voor de tweede maal in China geweest.

En dan is het verder richting Quang Uyen langs de meest stoffige en hobbelige weg die we ooit al hebben gezien. We rijden kilometers langs de Vietnamees-Chinese grens en kunnen maar de helft van de tijd met onze ogen open rijden. In een dorpje waar we beslissen van even pauze te houden om wat verse lucht te kunnen happen zit de school er duidelijk net op, de kindjes worden van school afgehaald of wandelen naar huis. Twee kindjes zien onze rode tshirt met gele ster, de vlag van Vietnam, en lopen snel naar binnen om hun eigen T-shirt aan te doen. Super enthousiast zoals ze is wil Ann-Sofie op de foto, en daar zeggen ze geen neen tegen.

De rit richting Quang Uyen verloopt vlotjes via rijstvelden, grotten en een verzameling hutjes dat zich voornamelijk lijkt te richten op het kweken van kippen en eenden. Om het helemaal compleet te maken zien we er een man een soort hamster plukken die hij net gevangen bleek te hebben in de stal, al is dat onze interpretatie van de tekens die hij maakte. Eens aangekomen in het dorp is het niet zo evident om accomodatie te vinden. We komen uiteindelijk uit op een gigantisch hotel dat er goed uit ziet. De keuze is dus snel gemaakt. We mogen zelfs onze brommer parkeren binnen in de inkomhal van het hotel tussen de 1,5 meter hoge antieke vazen, ‘t is een keer wat anders dan gewoon buiten op het voetpad.